Vereniging Protea

Vereniging voor en door adoptieouders en hun kinderen uit Zuid-Afrika

Nieuws items

Kort verslag ALV 2018

ALV 2018 01 Op 14 april was de algemene ledenvergadering van Vereniging Protea in Soest. Dit jaar waren er veel gezinnen voor het eerst. Naast de bestuursleden waren er negen andere gezinnen en in totaal 25 kinderen. Het bestuur waardeert de betrokkenheid van de leden. Tijdens de vergadering is er gesproken over de keuze voor de groepscamping  van de Paasheuvelgroep in Vierhouten, de verhoging van bijdrage voor de Proteadag, de ideeën voor het Proteaweekend en het maken van privacybeleid.

Nieuwe penningmeester

Op de vergadering is bekend geworden dat Manfred Boom zich beschikbaar heeft gesteld als bestuurslid en door de penningmeester zal worden ingewerkt om zijn taak over te nemen.  Leden op de algemene ledenvergadering hebben aangegeven dat zij het kampeertarief voor het Proteaweekend erg hoog vinden. Het bestuur begrijpt dat, maar het tarief (dat is opgebouwd uit de kampeerplek zelf en diverse voorzieningen die worden ingehuurd) is niet te vergelijken met een gewone camping. Daarbij moeten wij ons realiseren dat wij als groep op een gewone camping niet meer gewenst zijn of niet passen met onze activiteiten voor zoveel kinderen en volwassen. In 2016 waren wij meer dan 100 gezinnen. De verandering van locatie zal geen gevolgen hebben voor het programma van de Proteadag.  Wel zullen er in aanloop naar de Proteadag ook activiteiten worden georganiseerd die op de Proteadag een finale krijgen, bijvoorbeeld dansen oid. Verschillende tips van leden worden meegenomen in het samenstellen van het programma.

De laatste jaren is het aantal gezinnen dat gebruik maakt van het kamperen enorm gegroeid. Het versterkt het doel van de vereniging om ouders en kinderen uit Zuid-Afrika elkaar te laten ontmoeten. De ALV ervaart het als positief dat jong en oud elkaar zien en inspireren. Ook nu wij als groep een eigen plek hebben op een camping zal er sprake zijn van groepsdynamiek. Dat is nog steeds een spannend proces. Daarom wordt er gewerkt aan duidelijke campingregels waar wij met elkaar verantwoordelijk voor zijn. Het kamperen en de Proteadag zullen meer één geheel vormen.

Een vereniging voor en door leden

Het laatste jaar hebben zich heel mensen ingezet tijdens de Proteadag en ook op de ALV werden er voor verschillende taken vrijwilligers gevonden. Op dit moment heeft het bestuur nog iemand nodig die de website wil bijhouden met nieuwe artikelen, die voor de vereniging interessant kunnen zijn. Voor meer informatie: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Reizen naar Zuid-Afrika met geboorteakte

Vliegen naar Zuid AfrikaSinds 1 juni 2015 gelden er voor het reizen naar Zuid-Afrika strengere immigratieregels. Dat betekent dat minderjarige kinderen bij hun reis een uitgebreide geboorteakte bij zich moeten hebben, naast het paspoort. Wanneer het kind alleen reist of met één van de ouders zijn er nog papieren nodig. Kijk hier voor meer informatie 

Hoe kom je aan een uitgebreide geboorteakte?
Een geboorteakte is een officieel document waarop de namen, de geboortedatum en de geboorteplaats van het kind staan en de namen van de ouders, indien die bekend zijn. In geval van adoptie staan de namen van de adoptieouders op de akten. In principe kan er na de registratie van de adoptie een nieuwe akte aangevraagd worden met de namen van de adoptieouders. Een geboorteakte kan alleen opgevraagd worden in de plaats waar je bent geboren. Tot zover de theorie!

In Zuid-Afrika is het departement van Home Affairs verantwoordelijk voor de uitgaven van geboorteakten. Zij kennen twee vormen
- Abridged (verkorte geboorteakte) met alleen naam, geboortedatum en een id nummer
- Unabridged (uitgebreide geboorteakte met de naam, geboortedatum en de naam van ouders
Het departement loopt al jaren achter met het uitgeven van geboorteakten en lang niet alle kinderen die naar Nederland zijn geadopteerd hebben (ondanks de aanvraag) een uitgebreide geboorteakte ontvangen. Daarbij lijkt ook de registratie van de adoptie in het systeem van Home Affairs niet up to date te zijn, zodat het lastig is om in Zuid-Afrika een geboorteakte op te vragen.

Geboorteakte inschrijven Den Haag -> akte opvragen in Den Haag
Omdat het bijna ondoenlijk is voor adoptiekinderen om een geboorteakte op te vragen in hun geboorteplaats in het land van herkomst, wordt Nederlandse adoptiegezinnen geadviseerd om de geboorteakte/adoptiegegevens te laten registeren in Den Haag bij de afdeling Landelijke Taken.

Publiekszaken
Afdeling Landelijke Taken
Postbus 12620
2500 DL Den Haag

Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Telefoon: 14 070
Vanuit het buitenland telefonisch bereikbaar op +31 70 353 30 00

In oktober 2003 is het Haags adoptieverdrag voor Zuid-Afrika van kracht geworden. Dat betekent dat de adoptieuitspraak in Zuid-Afrika rechtsgeldig is hier in Nederland. Kinderen die voor die tijd zijn geadopteerd, moesten na een jaar in Nederland alsnog naar de rechtbank voor een Nederlandse adoptieuitspraak. Meestal (maar niet bij iedereen) is deze uitspraak doorgestuurd naar Den Haag zodat deze kinderen hun uitgebreide geboorteakte met de namen van hun adoptieouders kunnen opvragen in Den Haag, bij de afdeling Landelijke taken.

Voor kinderen die geadopteerd zijn na oktober 2003, hoefde er in Nederland geen rechtbankprocedure gedaan te worden, alleen in geval van een (voor)-naamswijzing. Afhankelijk van de advocaat die dit proces begeleid heeft, wordt de juridische uitspraak doorgestuurd naar Den Haag met het verzoek om de nieuwe gegevens in te schrijven.
In alle andere gevallen moeten de adoptieouders dat zelf doen!

Voor de inschrijving van de adoptie heeft de afdeling Landelijke taken alle relevante documenten mbt de adoptie nodig, denk aan:
- de afschrift van buitenlandse geboorteakte met bijbehorende apostille
- de 'certificate of conformity of intercountry adoption' met apostille
- 'order of adoption' / adoptie-uitspraak met apostille.

e apostilleDe apostille ontbreekt
Het is pas sinds maart 2015 dat de rechtbank in Nederland officieel heeft bepaald dat kinderen geregistreerd mogen worden in Den Haag met een verkorte geboorteakte (mits daar een apostille op zit). Inschrijven met een uitgebreide geboorteakte (met apostille) was nooit een probleem. De meeste adoptiekinderen verlaten Zuid-Afrika met een verkorte geboorteakte (waar alleen naam, geboortedatum en Zuid-Afrikaans ID nummer op staan.) De overige gegevens worden dan uit de andere adoptiedocumenten gehaald. Tot 2012 had dit document in de adoptieprocedure niet standaard een apostille (een bewijs dat het een officieel document is.) Er zijn kinderen, die geadopteerd zijn tussen 2003 en 2012, die (nog) niet de mogelijkheid hebben om zich officieel te laten inschrijven (indien er voor hen geen naamswijzigingsprocedure heeft plaats gevonden of in behandeling is bij de rechtbank. Wereldkinderen heeft via haar website en met een brief alle betrokken adoptieouders hierover geïnformeerd en biedt ook de mogelijkheid om documenten waar de apostilles op ontbreken alsnog op te vragen bij Abba Adoptions met apostille.

Voor meer informatie documenten Zuid-Afrika adopties via Wereldkinderen
Maigrett van Buytene
070-350 66 99
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
aanwezig op maandag, woensdag en vrijdag.

Het is dus voor veel kinderen mogelijk om hun geboorteakte te laten registeren in Den Haag. Hier zijn geen kosten aan verbonden (eventueel wel verzendkosten). Voor een officiële naamswijziging of het registeren van extra voornamen, is een juridische procedure nodig. Tarieven daarvoor kunt u opvragen bij verschillende advocaten. Bijvoorbeeld: Petra Robben

 

 

 

 

Welke documenten heb je nodig voor een reis naar Zuid-Afrika?
• In elk geval een paspoort. Het document moet nog minimaal 30 dagen geldig zijn na vertrek uit Zuid-Afrika en twee lege pagina’s hebben voor de visumstempels.
• Voor de minderjarige kinderen een internationaal uittreksel van het geboortebewijs (op te vragen voor kinderen in Nederland in Den-Haag)
• Je kunt voor de zekerheid kopieën meenemen van de adoptie-uitspraak. Net zoals het handig is om kopieën te hebben van je reisdocumenten in geval van nood.
Klik hier voor meer informatie over reisdocumenten voor Zuid-Afrika.

http://www.docassist.co.za/ kan helpen bij het opvragen van geboortecertificaten in Zuid-Afrika.

Bovenstaande tekst heeft in de nieuwsbrief van juni 2015 gestaan. Vereniging Protea hoopt hiermee een handig overzicht te bieden, maar aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

Kamperen tijdens Proteaweekend

Ligweide Paasheuvelgroep 2Zoals gebruikelijk kan er ook weer gekampeerd worden op de dagen rond de Proteadag, dit jaar op zaterdag 1 september 2018. Doordat we de afgelopen jaren zo hard gegroeid zijn en een indrukwekkende groep vormen, is het kamperen niet altijd vlekkeloos verlopen. Dit heeft als gevolg dat we niet bij de campings van afgelopen jaren terecht kunnen. Daarom hebben we naar een plek gezocht die ingericht is op grote groepen. We zijn bij de Paasheuvelgroep in Vierhouten terecht gekomen. Het is een prachtige locatie, grenzend aan de heide en zeer geschikt voor groepen.  Het nadeel is dat er weinig faciliteiten, zoals een kampwinkel en restaurant zijn. Deze zijn wel in de buurt van de Paasheuvel te vinden. De locatie heeft een veld, met zwemplas, uitsluitend voor ons ter beschikking. Hierop kan gekampeerd worden met tenten, caravans of campers.

De Paasheuvel heeft een beperkt aantal verhuurmogelijkheden. Er zijn 9 blokhutten en 7 stacaravans beschikbaar. Dit is waarschijnlijk niet genoeg als we dat vergelijken met vorig jaar. We adviseren jullie dan ook, als je geen accommodatie kan boeken, om creatief te zijn en zelf ergens een caravan of camper te huren of te lenen en een plekje op het kampeerveld te reserveren. 

De vereniging heeft met deze keuze een extra taak gekregen, omdat Protea het kampeerveld en huisjes huurt en daarmee een financieel risico neemt. Het verblijf op het kampeerterrein wordt daarom via de Protea website geboekt en betaald aan de penningmeester van Protea. Er kan pas gekampeerd worden vanaf donderdag 30 augustus 12:00 uur. Er kan 3 of 2 dagen worden gekampeerd: donderdag of vrijdag aankomen en zondag vertrekken. De Paasheuvelgroep heeft toestemming gegeven om eventueel maandagochtend 3 september voor 9 uur te vertrekken. Wij rekenen op jullie medewerking en verzoeken om vóór 1 juni te boeken via deze link http://vereniging-protea.nl/index.php/aanmelden-proteaweekend Zodra je de rekening krijgt deze te betalen. Betaling is dan ook de garantie dat jullie een plek hebben.

Voor de blokhutten en stacaravans geldt, wie het eerst komt, wie het eerst maalt. De stacaravans en blokhutten kunnen alleen voor 2 dagen geboekt worden. Aankomst vrijdag na 12:00 uur en vertrek uit het huisje op zondag voor 12:00 uur.

Aanmelden kan op http://vereniging-protea.nl/index.php/aanmelden-proteaweekend vanaf dinsdag 3 april 2018 om 9:00 uur.

 ligweide op de paasheuvel

De opties en tarieven zijn als volgt:

Kampeerplek op het ligveld 15 euro per persoon per nacht. Kinderen onder de 3 jaar 6 euro per kind per nacht (prijzen inclusief toeristenbelasting) 2 of 3 nachten

 Finse blokhut

Finse blokhut

X  31/8 + 1/9  4 pers      2 nachten totaal bedrag incl toeristenbelasting €170,- (max 4 blokhutten) VOL Niet meer beschikbaar

X   31/8 + 1/9  5 pers      2 nachten totaal bedrag incl toeristenbelasting €180,- (max 5 blokhutten) VOL Niet meer beschikbaar

Stacaravan

X   31/8 + 1/9  4 pers      2 nachten totaal bedrag incl toeristenbelasting €170,- (max 7 stacaravans) VOL Niet meer beschikbaar

Voor het nachtregister van de camping hebben we de namen van alle personen nodig en of het een kind (t/m 17 jaar) of een volwassene betreft.

 

 

Copyright © 2018 vereniging Protea. Alle rechten voorbehouden